tirsdag 4. mai 2010

DATE 1


Okey. Etter ca. en uke på match.com har jeg fått min første date. I dag. Hvordan skal jeg beskrive mine følelser? Tja…Det er akkurat det jeg hadde fryktet da jeg begynte med norske dating-sider. Å kjede meg på dater. Det har jeg gjort i dag. Men – alt erfaring er bra erfaring. Istedenfor å klage, skal jeg analysere lit. Hva som var galt?

1. Vi ble ikke så bra kjent på nettet. Jeg synes at det tar altfor lang tid med chatting og brevvekslinga. Jeg tar heller en kopp kaffe sammen enn å skrive til hverandre i uker. Fordi det er der man skjønner om kjemien stemmer eller ikke. Derfor er terskelen ganske lavt. Hvis folk inviterer for kaffe etter 2-3 meldinger, er det greit. Men da må man regne at risiko er der for å finne seg i helt pinlige situasjoner når man ikke vet hva man skal snakke om. Kanskje er det smartere å finne noen temaer før, når man skriver meldinger til hverandre? Noen spørsmål som man kan ta opp i samtale slik at det ikke blir helt stille, eller at det ligner på intervju: ”hva driver du med?”, osv.

2. Mannen visste ikke hvor vi skal. Han kjenner ikke kafeer (og vi står jo i sentrum av Oslo!), lenge siden han har vært ute. Da måtte jeg finne vei til nærmeste pub. Synes, det var dårlig gjort. Kanskje, har jeg problem med å være likestilt, men – jeg er jo ikke norsk, rett og slett. Jeg setter pris på at mannen vet hvor vi skal hen. ”og nå skal vi til et koselig sted hvor de lager god kakao” – perfekt start. Da kan jeg bare slappe av og følge med. Visst er det enda bedre hvis vi skal på et arrangement hvor vi ikke er nødt til å prate så mye: kino, debatt, bowling, en eller annen aktivitet. Men det kan være vanskelig å finne på sånne ting i Oslo for hver eneste date.

3. Ta initiativ i små ting. Det var jeg som gikk først til baren og bestilte chai latte. Han viste ikke hva chai latte var, men bestilte det samme. Så betalte jeg for to. ”Oh ja, du betalte for to. jeg syntes det var lit dyrt, 72 kroner for en kopp”. I slike små ting er det greit hvis mannen tar initiativ. Det blir ingen diskusjon, det er bare ”hva vil du drikke?”, og så går man til baren. Feministen i meg dør ikke av slik mannlig dominans ;). Hvis man nøler med slike detaljer, skaper det dårlig inntrykk.

4. ikke kommenter stoler og sofaen man sitter på! Det er kjedelig.

5. pass på om dama kjeder seg eller ikke. Ofte kan man se det, men det er også lov å sjekke av og til: ”er det noe interessant for deg? Eller er du bare høflig?”. Eller si ”nå har jeg snakket sikkert om ting som er spennende bare for meg. Hva er med deg da? Hva er det du brenner for?”

6. vis engasjementet ditt. Hvis du driver med rare ting – fortell hvordan du ble interessert i akkurat dette. Vis lidenskapen, vis at du kan brenne for ting. Vis at du har visjon med livet. Jeg tror, mange kvinner setter pris hvis en mann vet hva han skal med livet. Det føles trygt å være sammen med en som vet hvor han skal.

7. jeg har lest at date ikke må vare lengre enn 45 minutter. Hvis det ikke går bra, der er du ferdig ganske fort. Hvis det går bra, forlater dere hverandre med følelse at dere vil se hverandre igjen. Men jeg er lit usikker på dette punktet. Virker det ikke altfor uhøflig å løpe bort etter tre kvarter? Rådet har jeg lest i Cosmopolitan på nett. Kanskje, er det greit for USA hvor alle haster. Men hvordan er det for Norge? I hvert fall, et råd til kvinner: planlegg noen aktivitet etter daten. Fordi da har du en bra uskylding for å avslutte daten og må ikke sitte og tenke på: ”hvordan skal vi bli ferdige med dette?”. ”nå må jeg hjem, fordi jeg må opp veldig tidlig” passer også. eller, gutter? ;)

P.S. jeg ble selv imponert over at en kjedelig samtale i to timer kan føre til flere konklusjoner. Så bra! Da skal jeg stå på!

Neste gang må jeg komme med ideer hva en dame må gjøre på en kjedelig date ;).

1 kommentar:

  1. Ahh, menn menn. Hva slags te latte er det for 72kr? :) aldri sett ...

    SvarSlett